השקעה בנדל״ן בימי משבר הקורונה

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp
New home, house, property and tenant - Real estate agent handing a house key

אחת השאלות הנפוצות ביותר במגזר העסקי והפרטי בימים אלו מאז התפרצות הווירוס קורונה בארץ וברחבי העולם היא איך תשפיע למעשה על מחירי הנדל״ן? אם לרגע נתחיל מהסוף, רבים טוענים כי ההשפעה תהיה כנראה שלילית. עד לאחרונה, עם הקיצוצים בריבית וההקלות בתנאי האשראי, מומחים דיברו על כך ששוק הנכסים עומד לפתח תנופה כלשהי, אבל הנגיף שינה את הסיפור לשנת 2020.

הורדת שיעורי הריבות יכולה להשפיע רק עד רמה מסוימת. למשל, הבנק המרכזי של ארה״ב הוריד את הריבית זמן קצר לאחר שפורסמו החדשות על התפרצות נגיף הקורונה. בפני עצמו, זה חיובי לשוק הדיור (כלומר, המחירים אולי יתייצבו או יעלו). אולם, הסיבה לכך שהבנק הוריד את הריבית היא בגלל שנגיף הקורונה משפיע לרעה על הכלכלה כולה – אין מנוס מהכרה בעובדה זו.  וגם אם ממשלות ינסו להתערב, יש גבול למה שכל ממשלה יכולה לעשות. לקורונה יהיו השפעות שליליות על התעסוקה, זה יהיה הלם חד וקצר לכלכלה, ויש הטוענים שהמצב ישתפר מאוד עד 2021, אבל בטווח הקצר זה יכאב.

ישנם ענפים במשק שבהם אנשים יאבדו משרות, ויהיה זה אך הוגן לומר שנגיף הקורונה מייצר אי וודאות באופן נרחב יותר בקהילה, וכמובן גם בכלכלה. בשוק הדיור, בשורה התחתונה בוודאי תהיה נסיגה של קונים, וזה יביא לתנופת שוק וכנראה נראה כמה ירידות מחירים. אפשר גם לבדוק מה עולל הנגיף למחירי נכסים אחרים. נכון, שיעורי הריבית הם נמוכים אבל נכסים אחרים, בעיקר מניות, נפגעים אף הם. עבור משקיעים רבים בשוק המניות, המצב הפחית מהונם באופן מרשים, כך שהאפשרות של אנשים אלה להשתמש בעושר זה כדי לקנות נכסי נדל״ן, יורדת.

>> קראו את המדריך הזה לפני שאתם מתחילים בהליך מכירת דירה

אם אני מחפש לרכוש נדל״ן עכשיו – מה אני צריך לדעת?

קונים שממשיכים לעבוד במקומות עבודה בטוחים מאוד, נמצאים למעשה במצב משופר, כי השוק הכללי חלש יותר. נגיף הקורונה מוציא קבוצות של קונים:

  • את אלה המאמצים את הגישה של ׳להמתין ולראות׳
  • ואת אלה שכלל לא מסוגלים לקנות כרגע, בגלל הירידה בהכנסות שלהם

אבל קיימת קבוצה אחרת של קונים אשר מחפשים מעת לעת דירות אטרקטיביות למכירה והשקעה, כאלו שעובדים במשרות קבועות אבל מתמודדים עם אי הוודאות באשר להשפעת נגיף הקורונה על שכרם, או אם בכלל יצליחו לשמור על מקום עבודתם. רבים מתוך סוגים אלה של קונים, יוצאים משוק הנדל״ן, לעת עתה.

אם אני מחפש למכור נדל״ן עכשיו – מה אני צריך לדעת?

אם אתם מוכרים, עליכם להעריך שהשוק יהיה חלש יותר. המוכרים שמסוגלים להתגמש יוכלו לדחות את המכירה עד שהמחירים ישובו ויתייצבו. אבל עדיין יהיו אנשים שצריכים למכור את הנכס, מכול סיבה שהיא. מחזור המכירות יקטן, אבל עדיין יהיו נכסים שייכנסו לשוק המכירות.

אם אני משקיע בנכסים – מה אני צריך לדעת?

השוק נעשה קשה יותר עבור משקיעים שמחפשים השקעה בנכס מניב. יש סיכוי שדמי השכירות ירדו, כך שהמשקיעים יוכלו להרוויח בגלל הירידה בשיעורי הריבית, אבל הטבה זו תתקזז על ידי הירידה בשכר הדירה.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לא תפספסו שום כתבה יותר! הירשמו עכשיו

כתבות אחרונות

בחירת העורך