מה עושים אם הרכב נכבה באמצע נסיעה?

שיתוף
רכב נכבה באמצע נסיעה

רכב שנכבה באמצע נסיעה זה לא דבר נעים ואם זה קורה באמצע כביש מהיר או באמצע שום מקום אז זה גם עלול להיות אירוע מלחיץ ואף מסוכן. מצבים כאלו נוטים להתרחש יותר ברכבים ישנים וכאלו שלא מתוחזקים כהלכה אך הם בהחלט יכולים להתרחש גם במכוניות חדשות ומשוכללות. מה יכולות להיות הסיבות למצב כזה ומה נוכל לעשות אם זה קורה לנו?

יכול להיות שאזל לנו הדלק?

כן זה עשוי להישמע לכם קצת מוזר אבל זה קורה, לעיתים בגלל תקלה בשעון הדלק שלא התריע לנו כהלכה על כך שהמיכל התרוקן ולעיתים רחוקות יותר כי יש נזילה שרוקנה את המיכל מהר מהצפוי. במקרה כזה אנחנו נעצור בצד במקום בטוח ושאינו מפריע לתנועה וננסה להניע את הרכב מחדש. חשוב להקשיב היטב ולשומע האם הסטרטר עובד תקין ומנסה להניע את המנוע. חשוב גם לנסות להריח האם יש ריח חריף של דלק לאחר כמה ניסיונות הנעה. אם יש כזה ריח זה עשוי לרמוז על כך שהבעיה היא לא מיכל דלק שאזל והמנוע מוצף אך התקלה היא ממקור אחר. אם אנחנו לא מריחים ריח דלק ויש באפשרותינו ללכת רגלית לתחנת דלק קרובה להביא איתנו מיכל של כמה ליטרים דלק, כדאי שננסה זאת בתור התחלה. 

תקלות חשמל או בעיה במחשב הרכב

ישנן כמה בעיות חשמל שעשויות לגרום למצב בו הרכב נכבה באמצע נסיעה. הראשונה היא תקלה באלטרנטור, אותה יחידה במנוע הרכב שתפקידה לטעון את המצבר ולספק לרכב חשמל תוך כדי נסיעה. במידה שהאלטרנטור מתקלקל נגרם מצב של ניקוז חשמל הרכב ונגיע למצב בו המנוע נכבה. במצב זה האלטרנטור גם לא מטעין את המצבר תוך כדי נסיעה וזה יגמר במהירות לאחר שיספק את כל הכח שיש בו להפעלת הרכב. אחת הדרכים לבדוק אם אכן זאת התקלה היא לבדוק עם מערכות צורכות אנרגיה ברכב אכן עובדות כמו למשל להפעיל אורות גבוהים למשך יותר מדקה שתיים.  אם אנחנו רואים שאכן המצבר נגמר מה שמרמז לכך שיש לנו תקלת טעינה, לא תהיה לנו ברירה אלא להזמין שירות גרירה למוסך. 

תקלת חשמל אחרת יכולה להיות באחד החיישנים המחוברים למחשב הרכב. ככל שהרכב חדש ומשוכלל יותר כך הוא מצוייד ביותר חיישנים שפזורים על פני המערכות השונות ומספקים למחשב הרכב נתונים על תקינות ואופן הפעולה של כל המערכת. במידה וחיישן כזה מתקלקל מסיבה לא ידועה הוא עלול לגרום להשבתה מיידית של המנוע. גם במצב זה נדרש לגרור את הרכב למוסך. שירותי מוסך נייד למשל לא יוכלו לעזור לנו לפתור תקלה כזו אבל כן יוכלו לאבחן אותה במידה והם מצוידים במכשיר שמתחבר למחשב הרכב וקורא את סוג התקלה. 

גם מצתי הרכב יכולים לגרום להשבתת המנוע ולהביא למצב בו הרכב נכבה באמצע נסיעה. בד"כ תקלה מסוג זה תמנע מכם להניע את הרכב מלכתחילה אך לעיתים היא גם מתרחשת תוך כדי נסיעה ואנו נחוש בתחילה ירידה בכוח המנוע ולאחר מכן הוא נכבה לגמרי. 

תקלה בהזרמת הדלק למנוע 

תקלה נוספת הקשורה לדלק יכולה לנבוע ממשאבת הדלק שאחראית על הזרמת הדלק ממיכל הדלק שלנו אל מערכת ההזרקה למנוע. זוהי תקלה נפוצה יחסית, יותר במכוניות ישנות מאשר בחדשות ולעיתים זה בגלל שגורם זר נכנס למשאבה וגרם בה לסתימת דלק. המאפיינים של תקלה מסוג זה היא גמגום והשתעלות של המנוע בטרם הוא נכבה סופית.  במצב זה נאלץ להזמין שירות גרירה לרכב למוסך שיתקן או יחליף את משאבת הדלק התקולה. 

אמצעי זהירות כאשר הרכב נכבה באמצע נסיעה

הכי חשוב בכל המקרים האלו זה גם לנהוג בקור רוח ולעבור בזהירות לנתיב הימני ביותר ואז לשוליים במידה וקיימים. להפעיל אורות חירום מהבהבים ורצוי מאוד גם לפרוס משולש אזהרה במרחק של כ 20-30 מטרים מהרכב. זיכרו לצאת מהרכב כשאתם לבושים באפוד זוהר ואם אתם על כביש מהיר וסואן, תוך כדי שאתם מזמינים שירות גרירה לרכב רצוי במידה וזה אפשרי אף לא להישאר ברכב עצמו אלא לצאת ולעמוד במרחק מה ממנו מחשש פן רכב שלא יבחין בכם יתנגש בו בטעות.  

מאמר בשיתוף גיבורים בדרכים – https://ibmc.co.il/ 

איילת שניר

איילת שניר

עיתונאית וותיקה וכותבת במגזין ״הפועל״ כבר 11 שנים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.